یادداشت مدیر مسئول مجموعه | تحول با تکیه بر تراث سلف صالح!

تحول در نظام علمی و تحصیلی حوزه های علمیه مسأله ای است که امروزه با توجه به نیازهای یک جامعه نوین اسلامی مورد عنایت و توجه بزرگان و اساتید حوزه های علمیه قرار گرفته است. خصوصأ مقام معظم رهبری نیز بسیار بر این مهم تأکید داشته و آن را نیازی ضروری برای حوزه های علمیه دانسته اند.

ضروری بودن چنین مسأله ای قطعی است و قهرأ موجب پویایی حوزه های علمیه، کاربردی گردیدن دروس فقه و اصول و ایجاد حرکت های بنیادین و مؤثر می گردد.

و از همه مهم تر، تمدن سازی نظام نوین جامعه اسلامی نیز مرهون مسأله تحول در علوم انسانی خصوصأ دروس حوزوی می باشد.

لکن کدام سند چشم انداز، تدبیر و مدیریت تضمین شده ای پاسخ گوی این مسأله بوده است؟

آیا تحولی که با قطع نظر از تراث سلف صالح مطرح می گردد، می تواند موجب تحول گردد ⁉️

یا بیشتر موجب سقوط در تاریکی های جهل و نادانی و بی مایگی علمی طلاب می گردد؟

آیا می توان به بهانه تحول در حوزه های علمیه کتب گران بها و ارزشمند فقهی و اصولی که توسط اساطین و بزرگان فقه نوشته شده است را طرد نمود؟

خیر، هرگز تحول بدین معنی نیست! نه تنها موجب تحول و پویایی حوزه های علمیه نمی گردد بلکه آینده فقه شیعه را با خطرهای بسیار زیادی مواجه می گرداند

آنچه امروزه به عنوان طرح تحول ارائه شده است، تحول نیست بلکه تجاهل است…

طلبه ای که مکاسب، رسائل و کفایه و… نخواند، مسائل دقیق علمی و ظرائف آن برایش حل نشده باشد، چطور می تواند در نظام معاملاتی، اقتصادی و اجتماعی پاسخ گو باشد؟

اگر به دنبال تربیت طلبه طراز انقلاب اسلامی هستیم، چرا به فکر جامعیت و  تسلط علمی او نیستیم؟!

این مطالب را نیز ببینید!

آیت الله سیستانی مرجعی ساکت اما قدرتی پرنفوذ!

حجت‌الإسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی متولد ۱۳۳۳ شمسی در کربلا، داماد و نماینده تام‌الاختیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Captcha loading...