چگونگى داورى امام مهدی عجل ‌الله ‌تعالی ‌فرجه ‌الشریف در عصر ظهور

حضرت آیت الله میلانی مدّظله:

داورى و قضاوت اسلامی در مورد اختلافات مردم، چه در زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله و چه بعد از ایشان، بر پایه قواعد و اصول مورد اتّفاق، صورت می‌گیرد…

و این قواعد از حدّ ادلّه عادى و مرسوم ظاهرى، فراتر نمی‌رود.

هر گاه دو نفر بر سر مالکیت یک چیزى با هم اختلاف می‌کردند، به نزد رسول خدا صلى الله علیه وآله می‌رفتند و ایشان از شاکى درخواست دلیل و بیّنه می‌کرد.

حال اگر شاکى، بیّنه‌اى اقامه می‌کرد، رسول خدا صلى الله علیه وآله آن چیز را از طرف مقابل می‌گرفت و به شاکى می‌داد.

به عبارت دیگر، مبناى قضاوت ایشان قضاوت بر اساس بیّنه و دلیل ظاهرى است، اما اگر شاکى بداند که چیز مورد اختلاف از آنِ او نیست، نباید آن را بگیرد.

در حالى که امام مهدى علیه السلام پس از ظهور، بر طبق این قواعد و احکام ظاهرى حکم نمی‌کند و تنها بر اساس واقعیت بیرونى در میان مردم، قضاوت می‌کند.

در روایات شیعه (کتاب الغیبه، نعمانى: ۳۱۴) آمده است که قضاوت و داورى امام مهدى علیه السلام همانند قضاوت و داورى پیامبر خدا داوود علیه السلام است.

براى مثال، اگر ایشان ملاحظه نماید که فلان کتاب از آنِ «زید» است و شخص دیگرى به نام «عَمْرو» آن را تصاحب کرده، کتاب مذکور را می‌گیرد و به وى باز می‌گرداند و هر گاه مشاهده نماید که شخصى در خانه فردى دیگر، منزل گزیده است، آن را از او می‌گیرد و به صاحب اصلى خانه، باز می‌گرداند…

گرچه این غاصب، ادله محکمه پسند ظاهرى نیز در اختیار داشته باشد.

بنابر این، در پرتو حکومت امام زمان علیه السلام بر اساس واقعیت امر، عمل می‌شود و کلیه حقوق به صاحبان آن بازمی‌گردد.

 منبع: موعود آسمانی؛ حضرت آیت الله میلانی مدّظله

این مطالب را نیز ببینید!

بررسی کوتاه درباره کتاب “سلیم بن قیس”

 نظر شما در مورد کتاب «سلیم بن قیس هلالى» از نظر سند و دلالت متن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --