توضیح و تفسیر حضرت آیت الله روحانی درباره روایت فاطمه حجه علینا

الف: در روایتى از پیشوایان اهل ‏بیت علیهم ‏السلام آمده است که:

«نَحْنُ حُجَهُ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمَهُ حُجَّهُ ‏اللّه‏ِ عَلیَنا»؛ تفسیر أطیب البیان ج ۱۳ ص ۲۳۶

ما حجّت خدا بر آفریدگانش هستیم، و فاطمه، حجّت خدا بر ما. به نظر شما معنى «حُجَّه» و منظور از آن چیست؟!

ب: آیا معناى حدیث این نیست که حضرت زهرا علیها السلام به دلالت این حدیث که حجَّت خدا بر فرزندان معصوم علیهم‏ السلام خویش است، از آنان برتر است؟

 جواب:

باسمه جلت اسمائه

به نظر مى‏ رسد که منظور از کلمه «حُجَّت»، معناى لغوى آن، یعنى دلیل و راهنما است. منظور از آن، چیزى است که به آن استدلال و به وسیله آن رهنمود داده مى ‏شود.

با این بیان معناى حدیث این مى ‏شود که: خدا بر مردم به وسیله عبادت و فرمانبردارى و تسلیم در برابر مقرراتش به مرحله ‏اى که پیشوایان أهل بیت علیهم ‏السلام رسیده ‏اند استدلال مى ‏کند و بر آنان نیز در صورتى که لازم آید، به آن جایگاه پرفرازى که مادر گران‏قدرشان فاطمه علیها السلام اوج گرفته است. واللّه‏ العالم.

ب: پاسخ این پرسش از سخنى که گذشت دریافت مى ‏گردد، چرا که در این بیان منظور شأنیت و شایستگى احتجاج و استدلال است، و نه فعلیت آن. آرى، اگر از سوى آنان در کارى کوتاهى گردد، به وسیله او استدلال مى ‏شود، امّا هرگز نه از سوى آنان در انجام وظایف کوتاهى مى ‏گردد و نه نیازى به احتجاج و استدلال پیدا مى‏ شود.

و این بیان تنها نشانگر جایگاه پرفرازى است که آن حضرت به وسیله عبادت خالصانه خدا و فرمانبردارى از او و تسلیم در برابر مقررات خدا به آن، اوج گرفته است، و اگر فعلیت هم اراده شود، به نوعى نشانگر برترى او از یک جنبه و جهت است و نه برترى مطلق او بر آنان.

منبع: استفتائات اعتقادی حضرت آیت الله روحانی، بخش فضائل حضرت زهرا “علیها السلام”

این مطالب را نیز ببینید!

عکس العمل آیت الله سید محمد هادی میلانی به گفته های دکتر شریعتی

وقتی این بنده حقیر نشریاتی [در رابطه با مسائل کلامی، ظاهرأ مسائلی مربوط به امامت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Captcha loading...